Pages

Tuesday, 17 February 2009

kepala punya cerita

Kalau seorang bukan Islam bertanya, "Kenapa you tak pakai tudung?", wajarkah muslimah yang ditanya tu menjadi berang?

Bila dilontarkan dalam situasi yang macam ni, biasanya, jawapan standard adalah, "Tak bersedia."

Chup! Tak boleh salahkan mereka seratus peratus. Biasanya, mereka yang bagi jawapan macam ni dah melihat ramai muslimah yang bertudung yang buat hijab ni macam 'chipsmore'; sekejap ada, sekejap tak ada *hilang*.

Hmmm...sendiri pikir la....sendiri pikir, kenapa anda pakai tudung? Nak nampak lawa ke? Nak boyfriend puji ke? Nak join into a group ke? Kena paksa ke? Tepuk dada, tanya iman.

*****************************

Saya mula pakai tudung masa sekolah rendah, masa kemangkatan SultanTerengganu waktu tu. Semua pengawas perempuan beragama Islam yang dah akil baligh disarankan memakai jibat (tudung) putih ke sekolah. Saya ikut. Lepas dah tak dikuatkuasakan dah pasal tudung tu, saya tanya ibu, "Ibu, boleh tak Kak Long tak pakai tudung dah gi sekolah?" Ibu saya jawab, "Dah elok pakai tudung tu, teruskanlah. Dok molek jenih la bukak balik.".... Alkisahnye, saya pakai sampai tengah hari je. Saya pakai 'cap' bilamana ada latihan ko-kurikulum waktu petang. heheh.
Nak dijadikan cerita, oleh kerana kecuaian saya yang hampeh ni, tudung sekolah selalu je tertinggal dekat toilet... i mean, bilik persalinan. Bila nak pergi amik balik, tudung dah tak ada; tak tahu apa jadi dengan tudung. Banyak kali pulak tu, sampai ibu saya cakap, "Berapa kali nak hilang tudung ni? Tudung bukan murah tahu. Kalau setiap minggu kena beli tudung, bankrap la ibu."...

Maka, demi mengelakkan saya kehilangan tudung untuk kesekian kalinya, saya pun amik keputusan drastik untuk pakai tudung tu waktu latihan pancaragam. Teringat Cikgu Mustapha yang nak naik angin sebab tak 'nampak' saya, "MANA ATHIRAH? TAK DATANG KE??"...ishk cikgu ni, padahal saya berdiri depan mata dia. Slow-slow, saya angkat tangan. Cikgu saya tu terkejut, kawan-kawan saya yang dalam barisan lain pun terkejut melihat saya pakai tudung. "Wah, dah jadi ustazah. Baik ustazah," gurau Cikgu Mustapha (dia terkejut sebenarnye, sebab saya nampak dia urut2 dada dia hehe).

*******************************
It's a blessing in disguise. Entah berapa ramai lagi yang berjaya mengekalkan pakai tudung semenjak kemangkatan Sultan Terengganu tu. Orang kata, kalau dilatih untuk buat sesuatu rutin sepanjang 30 hari, badan kita akan terbiasa dengan perbuatan tu. Kalau nak dikira, saya tak bersedia pun nak pakai tudung masa tu; tapi sebab saya seorang yang sangat nak ikut peraturan(dulu), maka, saya tak rasa terbeban pun dengan isu tudung tu. Alhamdulillah. Lagi satu, sebab masa kanak-kanak, kita tak berfikir sangat tentang persepsi orang lain dan pendirian diri. Jadi, perubahan tu jadi mudah heheh.

Apa yang saya nak cakap sebenarnya, ya? Oya, tentang isu tak bersedia pakai tudung. Kalau ada orang tanya kenapa anda tak pakai tudung, janganlah marah. Boleh jadi, diorang sedang mencari hidayah Allah. Jadi, jawablah dengan berhemah dan janganlah memburuk-burukkan muslimah yang lain.

Oya. Ada orang yang nak berubah pakai tudung, tapi tak buat dengan memberi alasan, diorang tak suka bila diorang pakai tudung, orang lain bagi perhatian pada perubahan tu...emmm... Malu ke bila buat mende elok? Semua orang bagi perhatian, sebab nak kongsi kegembiraan melihat seorang lagi hamba Allah berjaya mendahulukan Allah dalam hal kehidupannya. Tak mulia ke tu? Kalau orang kata, "Cantiknya awak pakai tudung,"...terimalah pujian tu, cakaplah, "Segala puji bagi Allah."...insyaAllah, kita cuba hindarkan rasa ujub dan riak bila orang puji heheh.

Oh yeah, yang bertudung pulak, jangan menghina orang tak bertudung. Sebab, mana tahu, Tuhan balas balik kat korang; boleh jadi korang dah tak hingin nak pakai tudung dah bila sampai kat tempat lain. nauzubillah. kita sama-sama protect each other ye, protect kawan-kawan daripada terpengaruh dengan bisikan jahat nafsu. *hug*

Wait! Ada satu isu lagi iaitu yang tak sempat nak cover kepala bilamana ada tetamu lelaki yang hadir. Kalau orang lelaki tu faham dan dia sendiri nak menahan pandangan matanya, boleh je keluar balik dari tempat tu dan bagi peluang kat budak perempuan tu pakai tudung, kan? Dan, budak perempuan tu pulak, kalau dia betul-betul nak menjaga, boleh je bergegas pakai tudung kan? Tapi, biasalah, syaitan akan mencantikkan perbuatan buruk kita dengan membisikkan, 'Takpe, takpe. Jangan malukan budak perempuan ni. Tak payah suruh dia tutup kepala." Budak perempuan tu pulak, "Rileks, rileks. Jangan panik dan jangan buat orang lelaki ni pun panik. Teruskan je cakap."...sanggup korang tukar beberapa minit 'tak mahu malu' tu dengan bahang neraka? ingatkan saya jugak.

to my friends, yang dah memilih hijab, teruskan pendirian ni. Yang bakal 'merahsiakan perhiasan' ni, saya doakan anda selamat melalui perubahan ini. *girls, group hug*... Oya!ni ada video yang menarik, tajuknye...heheh, Hijab.


dunia sementara

betul tak kalau saya kata 'dunia sekarang bukan dunia yang kita impikan?'

fitrah manusia mahu merdeka, tak mahu ditindas sesiapa.
fitrah manusia mahu hidup dalam keadaan selamat, terhindar dari bala bencana.

tapi, apa manusia buat?

bila diajak ke arah kebebasan dari dunia mainan ni,
tak jemu-jemu mereka menolak dan menarik diri.

bila diajak ke arah keselamatan,
mereka tak mahu meninggalkan kota buatan.

falsafah tak sudah

semua orang tahu benda ni nak kena ubah...
semua orang tahu ni bukan jalan pilihan terbaik...
tapi, sebab apa tak ada yang nak bergerak ubahkan?
kenapa tak ada orang yang ubah arah ni, supaya semua orang dapat melalui jalan yang betul?

comfort zone...


hai katak, mahu mati kena pijak atau keluar dari kasut ni??

Tuesday, 10 February 2009

katak dalam kasut

(sorry, ni entry ke-3 untuk pagi ni)

Pernah korang merasai kelembikan si katak bilamana korang sarungkan kasut sekolah waktu awal pagi? EEEEyeww!! Banyak kali tau tak. Ishk.

****************************
Apa yang saya alami sejak kecil, di Terengganu, kalau ada orang bercakap menggunakan bahasa Inggeris, dikatakan berlagak. Aduh, macam mana nak fasih berbahasa Inggeris kalau masyarakat tak membantu? Practice makes perfect, lupa ke?

Kemudian, bilamana subjek Sains dan Matematik di-bahasa-inggeris-kan, ramai yang marah.
Sekarang nak di-bahasa-melayu-kan balik.

Aduss
Kesian adik-adik saya, adik-adik korang, yang dah belajar dalam Bahasa Inggeris. Sekejap bahasa ibunda, sekejap bahasa kedua. Pening la! Ah! Mungkin sebab mak bapak risau anak-anak tak dapat straight A. Mungkin.

Memanglah tak nampak kesan dalam masa yang singkat ni. Bagi masa. Pada masa yang sama, mak bapak pun kena belajar tingkatkan penguasaan Bahasa Inggeris.

"Tak de la nanti kalau pelancong datang, kita terpingga-pingga nak jawab. Senyum sahaja lah, labu. Kita main angguk-angguk je, ye" (quoted: Bapak 2009).

Ok, yang muslim pulak, kenapa asyik tengok Bahasa Inggeris sebagai bahasa penjajah semata-mata? Ok, ok. Rilek pak cik, cool. eheh.

Baik belajar bahasa Arab? Betul, belajar Bahasa Arab tu memang bagus, sebab Bahasa Arab tu bahasa syurga. Tapi, tak salah belajar banyak bahasa kan? Oleh kerana ramai orang faham Bahasa Inggeris, tukarlah mindset; tak nampak ke Bahasa Inggeris tu sebagai satu medium untuk berdakwah. Boleh fahamkan lebih ramai orang tentang Islam.

Ini tak. Kalau saya chat terselit bahasa inggeris, ada le yang label saya, "America awk ni." America? Kenapa pulak America?? Walhal, kita di Malaysia (sepatutnya) guna British English; kenapa tak label saya "England awk ni."???? grrrr

Rasa nak baling kasut je kat orang tu. Nasib baik tak kenal.

Saya pernah tanya adik-adik saya, kenapa diorang tak mahu cakap Bahasa Inggeris? Diorang jawab, sebab malu. Nanti kawan-kawan kata diorang nak riak.

ahhhh...mindset kena tukar~~~ bila belajar dan guna Bahasa Inggeris, bukanlah maksudnya kita melupakan jatidiri kita. Tak!

Jati diri tu satu subjek yg lain. Kalau berbahasa melayu pun, jati diri sebagai melayu muslim tetap boleh terhakis. Ramai je saya tengok bangsa Melayu, yang berbahasa Melayu sahaja, tapi, baju dia mak datuk, tak cukup kain; Lelakinye dengan tindik...ahhhh...emmm...

*************************
ni yang saya kata, katak dalam kasut; terperosok kat dalam kasut tak mahu keluar. Buat orang lain sakit hati. Tak payah luaskan horizon, duduk je dalam kasut tu. Yep, bagi katak-katak tersebut, kasut tu adalah zon selesa. Walhal, zon selesa tu sebenarnya zon menunggu dihalau keluar!

p/s: lain kali kalau alergik sangat dengan bahasa Inggeris, sila gunakan bahasa Melayu yang betul. Kalau tak nak jugak, tak payah pandai-pandai labelkan orang lain, ok?

mencari arah

Saya masih ingat, ada seorang manusia yang mengajarkan saya perihal bintang.

Dia suruh saya mencari 'Orion Belt' di dada langit. Ah, sudah. "Orion Belt tu apa?" Macam pernah dengar. Dia bagitahu, "Cari 3 bintang yang jelas yang sejajar kedudukannya," lalu menunjukkan ke satu arah. "Ok, jumpa!" ujar saya dengan ke'excited'an yang tak dibuat-buat.


"Ok. Dah jumpa Orion Belt, kita cari bintang Utara dan bintang Selatan. Nampak tak bintang warna biru dan kuning kat hujung tu?"....mata saya tak berkelip mencari bintang-bintang yang dimaksudkannya. "Ok, jumpa dah."

Hening sekejap. Saya tak puas hati, dan bertanya, "Kenapa dengan bintang tu?"

Dia tersenyum (lawak ke soalan saya tu?ishk). Ujarnya, "Kalau tak ada kompas, carilah bintang tu. Bintang tu akan sentiasa ada walau kat mana pun awak pergi. Yang biru tu penunjuk Utara, dan yang kuning tu-"

"Penunjuk arah Selatan?" sambung saya. Dia angguk. Saya sangat gembira malam tu sebab dapat ilmu baru. Gembira sampai habis semua orang pun saya nak bagitahu cara nak tahu arah dengan melihat bintang.

Sama macam Al-Quran dan as-sunnah. Macam bintang tu, semoga manusia jadikan dua perkara ni sebagai panduan arah hidup. Tapi, tak ramai yang tahu bagaimana, kan? Jadi, orang yang tahu kena sampaikan pada orang yang tak tahu supaya lebih ramai orang dapat tahu dan berkurangan orang yang tak tahu.

(gambar dari sini)

Sebagaimana bintang yang tak hilang tu, Al-Quran dan as-sunnah sepatutnya perlu dibawa ke pmana-mana sahaja yang kita pergi. Belayar menongkah arus, pegang pada dua benda ni. Dengan izin-Nya, kita tak akan mudah terpesong dari jalan yang benar. InsyaAllah.

my sisters and my brothers...kak long rindu~~!!

Kak Cik dan saya


Kak Wa dan saya


Abqari aka Adik



Afiq dan saya

Orang tua kata, 'air dicincang tak akan putus'...
Orang tua jugak kata, 'carik-carik bulu ayam, akhirnya bercantum jua'

Hakikatnya, kami adik-beradik sedarah.

Hakikatnya lagi, Allah kata umat Islam adalah bersaudara. Maka, saya sepatutnya ada ramai lagi sisters dan brothers.

Hakikatnya lagi, awak dan saya adalah dari satu keturunan...keturunan manusia bernama Adam dan pasangannya Hawa.

Hakikatnya, semua manusia adalah ciptaan Yang Maha Esa. Kalau kulit awak putih, awak juga manusia sepertimana orang yang kulitnya gelap. Yang membezakan kita, cuma taqwa.

(hakikatnya sekarang, Kak Long rindu nak tengok korang berempat *wink*)

Saturday, 7 February 2009

menahan keinginan

Ada kawan saya bagitahu, bila kita letakkan satu prinsip dalam diri, Allah akan uji balik. Contohnya, "saya tak mahu couple"... Ditakdirkan Allah,ada seorang lelaki yang memang kita impikan, datang bagitahu yang dia suka kite. Cair tak??
Contoh lagi, "tak mahu dah buat pertunjukan macam ni"... Ditakdirkan Allah, datang tawaran yang kita tunggu-tunggu selama ni. Datang begolek-golek, datang tak diminta pun. Datang dalam jumlah yang banyak.


Allah uji sikit, dah rebah. Uji kepercayaan sikit, dah goyah.

(gambar dari sini)
Maka, hari ini saya rujuk balik pada entry ni, tarian dan aku. Reflek balik apa yang saya tulis. Masihkah saya kuat untuk terus dengan pegangan ni? Doakan saya, brothers and sisters.

"Dan adapun org-org yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahahan diri dari keinginan hawa nafsunya; maka sungguh, syurgalah tempat tinggalnya" [an-naziat:40-41]

amin.

Friday, 6 February 2009

macam semput nafas

PLAGIARISM

macam nak terhenti jantung, bilamana Steve Ansell (lecturer kitorang yang saaaaaangat baik *doakan dia dapat hidayah Allah*) tunjukkan borang bertulis 'Plagiarism Statement'. berpinar mata, nak vomit pun ye.

Maka, sejak Selasa 3hbFebruari yang lepas, saya tak senang duduk. Gelisah memanjang. Ishk, saya ciplak kerja orang ke? Borang tu untuk saya isi ke? Kesian Steve, tak pasal-pasal saya cuba elakkan diri daripada dia. Takut beb. Bukan setakat mengelak berjumpa, email2 dia pun saya tak berani baca. Takut.

...takut berhadapan dengan realiti. Seboleh mungkin, saya cuba mengelak dari mendengar perkara-perkara yang tidak saya inginkan. Tapi, kalau dah ditakdirkan Allah sebegitu, saya mahu lari ke mana? Setiap inci bumi ni adalah hak mutlak Allah.

Maka, hari Jumaat 6hbFebruari, saya hantar assignment TEYL part 2. Sampai dekat INTED, Dania suruh saya 2 isi borang : 'Module Evaluation' dan ...'Plagiarism Statement'. Saya pandang je Dania tu (rasa macam Puss in Boots dalam cerita Shrek pulak...)

Dania tanya saya kenapa saya nampak terkejut. Saya tanya, "Do I need to fill in this form?" sambil menunjukkan borang Plagiarism Statement tu. Dania tersenyum. Dania kata, "Oh, don't worry. It's just part of the rules. Everyone has to fill in this form. All your friends have done theirs....yadayadayada".

Apa??

Rasa lega yang amat. Rasa macam dah terlepas dari satu bala yang agak besar.
Tapi, rasa bengong jugak...bengong sebab berfikir banyak sangat 2-3 hari ni. Bengong sebab buat conclusion sendiri yang tak betul pun hipotesisnya. Hahahhaa
Bagusnya adalah, perasaan takut tu mengajar saya supaya memberi kredit secukupnya dalam setiap assignment mendatang.

Moral of the story:
Jangan ciplak kerja orang dan claim sebagai idea sendiri.
Jangan buat conclusion tanpa mendapat kepastian dari sumber-sumber yang dipercayai.
Jangan tensionkan diri sendiri tentang benda yang dah lepas sampai tak jadi kerja.

Wednesday, 4 February 2009

Reciting the Qur'an

(gambar dari sini)

dengan jujur, saya katakan saya belum lancar membaca al-Quran. Kadang-kadang, tersasul bacaan, tersilap tajwid. Apa yang paling haru, ada tanda bacaan yang saya tak faham; Belasah saja la labu, fikir saya (AMARAN: JANGAN TIRU AKSI INI).

And when I heard my friends reciting the Quran, I would always feel fascinated with their ability in reciting Allah's kalam beautifully. I wanna be like them. I wanna be someone who could read the words of Allah in a beautiful manner. The Prophet SAW said: 'Beautify the Qur'an with your voices, for a beautiful voice increases the beauty of the Qur'an'. (Darimi)

It's like your love letter which you would always try to find a soothing tone whenever you read it. I want to feel His warm love through His letter, don't you want it too?

Sometimes, I struggled to finish a page of the Quran. Yes, it's one of my many weaknesses. True, during that 'sometimes', I felt demotivated to continue with the recitation. What worse was I didn't believe I can improve.

Well, Allah knows me best. He knows I need motivation. So, when I was in Manchester last week, I came across a book entitled 'In the Prophet's Garden: A selection of ahadith for the young'. I just browsed through it, and (with Allah's will) stopped at page 16.

I was stunned.

It stated,
The Prophet SAW said: 'Whoever recites the Qur'an with skill will be in the company of the noble and righteous emissaries (of God on the Last day); and whoever recites the Qur'an with difficulty, making great effort, will have a double reward'. (Ahmad, Darimi)

Subhanallah. Somehow, when I read that hadith, I was very happy, as if I heard Him telling me that He's looking not at the result, but the effort I actually made.

Oh yeah! For the sake of encouraging you to recite the Qur'an, I'm happy to share this hadith with you:
The Prophet SAW said: 'Someone who is in the habit of reciting the Qur'an will be told (on the Day of Judgement), 'Keep on reciting, and rising higher (in Paradise)! Recite as beautifully as you used to during your lifetime, for your station will be where the last verse of your recitation ends'. (Abu Dawud, Tirmidhi)

Aim for a higher place. Aim for a place nearer to Allah. InsyaAllah.

Tuesday, 3 February 2009

10p

What can you buy with 10p? or 10 cents?

Sweets? Maybe.

True. Tengah duit banyak, nilai 10p tu berapa la sangat. Dalam kocek, dalam dompet ada berpuluh-puluh pounds lagi. Setakat 10p, ahh, tak heran pun.

But 10p for me, is the value of pride and honesty.

Let say, a man went to a fast-food restaurant and aiming to buy the cheapest food they offered. And the cheapest was a 90-pence fried chicken. But, when he gave the cashier a 1-pound coin, the cashier did not return any change,and claimed that the price was actually 1 pound. Angry? Frustrated? or you would feel it's ok? Whatever the man's feeling was, he went out from that restaurant with his one piece fried chicken.

The cashier then talked to his manager, asking about the actual price. And the manager said, "It's 90 pence."

but then, the manager instantly added, "ah, never mind. It's only 10 pence."

***********************************

I was there, witnessing everything. I saw the customer's face, and how calm he was. I saw him eating just outside the place. I was shouting to the cashier (in my heart, okay), "You still can catch him now! Go give him the change!".... no one made a move. There was a small kid with his parents in that place. I pity that boy, coz he saw an adult modelled a bad behaviour to him.

I don't have the guts to tell the cashier. One, I did not want to make a scene. Two, I was trying to save the restaurant owner's face. He was very kind, but that mistake might cost him his business.

***********************************

Ditakdirkan Allah, saya menyaksikan kejadian tu. Mungkin itu caranya Allah nak bagi peringatan pada saya. Jujurlah dalam mencari rezeki. Jujurlah, supaya tak ada yang haram dalam rezeki yang kita dapat.

Ah. Teringat pula pada ibu dan bapak. Saban hari, ibu akan pulang kerja dengan badan yang penat. Bapak seorang pemandu pelancong, jadi cuma dapat pulang mungkin sebulan sekali. Tapi, kerja bapak memaksanya bekerja dari awal pagi hingga lewat malam (kena pastikan pelancong-pelancong tu selesai semua urusan rasmi).

Saya pernah ke pejabat di mana ibu bekerja. Saya lihat cuma beberapa orang yang bekerja. Yang lain duduk bersembang; asap rokok berkepul-kepul; ada yang jual barang. Saya kasihan pada ibu. Ibu mengidap asma, tapi dia terpaksa duduk dengan fail-fail berhabuk. Terpaksa berkompromi dengan orang yang hisap rokok. Ibu kata, "Tak apa. Ibu cari rezeki halal. Ibu dibayar untuk bekerja dengan fail-fail ni, bukan untuk duduk bergosip setiap hari." Saya diam.

Bapak pesan, "I don't mind working days and nights. As long as you study hard and be a good person." Kemudian, bapak sambung membaca akhbar. Cermin matanya dah bertambah tebal. Urusan kerjanya melibatkan orang-orang luar negara; dari pelbagai lapisan masyarakat, dari pelbagai bidang kerja. Sebab itu bapak menghabiskan masa luangnya membaca akhbar dan menonton berita.

**********************************

Nilai 10 pence, 10sen... nilailah sendiri.

(teringat waktu kecil tak cukup 10sen untuk cukupkan duit tabung menjadi RM50)
gambar dari sini

Wednesday, 28 January 2009

Mulut bisa, badan binasa

Orang tua kata, "kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa"

Seronok duduk ramai-ramai, bersembang; kadang-kadang bersembang pasal hiburan, kadang-kadang hal pelajaran, kadang-kadang tentang teman idaman (@^^@)

Namun, perasan tak, seringkali 'brek' kita tak makan bila terbabas masuk bab mengata orang. Orang tu begini la, orang tu begitu la; seronok kan mengata aib orang lain, setan pun seronok la cucuk. Makan daging saudara sendiri. (<--klik link sebelah untuk video)

Menjadi juruhebah radio tak rasmi begini saya kira adalah satu pekerjaan yang tak beretika langsung. Oya, perlu diingatkan, 'menceritakan aib orang lain untuk menjatuhkan maruah' dan 'menceritakan perihal orang untuk mencari penyelesaian dan pengajaran' adalah dua perkara yang amat berbeza.
  • mendedahkan aib orang lain demi keseronokan adalah dengan tujuan mengaibkaan orang tersebut; iaitu dengan matlamat menjatuhkan air muka atau merendahkan martabat orang tersebut
  • berkongsi ehwal demi mencari penyelesaian selalunya bukan perkara yang seronok untuk dibicarakan. Tidak ada niat untuk merendahkan martabat orang itu hatta menjatuhkan maruahnya di hadapan orang yang mendengar. Dan selalunya, perkara sebegini tidak akan dihebahkan pada orang ramai; mungkin beberapa orang sahaja yang diyakini dapat memberi jalan penyelesaian
Pendek kata, yang pertama tu, mengumpat. Yang kedua tu pula, korang pandai-pandai la bagi istilah.

"Ala, releks la. Kitorang bukannya mengumpat. Kitorang cakap yang benar je."

Err...betul la korang cakap yang benar, yang betul. Kalau korang cakap benda tak betul, fitnah pulak namanya, kan?kan?

************************************

Macam mana dengan mengeji, ,mencerca atau maki orang secara depan-depan?
"Ala, releks la. Itu lebih baik daripada mengata belakang. Baik kitorang cakap straight je kat *tooot tu."
Eish. Nak tegur pun, tak payah maki-maki. Cakap elok-elok. Cakap apa yang dia salah. Yang nak pi bagi gelaran bukan-bukan kat dia tu, kenapa?
"Ahh, biarlah. Baru puas hati aku. Dah dia tu menyakitkan hati sangat. Padan la muka dia."
'Selawat, istighfar banyak-banyak.'...err
Jap, jap. Bila korang dengar orang cakap suruh selawat, istighfar ni, mesti ada perasaan nak tak nak je kan?
Iyelah, time-time marah ni, suruh istighfar, selawat pulak. Tak kena la!

************************************
(gambar dari sini)

Marah itu kan ibarat api. Dan syaitan itu sifatnya dari api.

Api lawannya apa?
Ye, murid-murid. Api lawannya air.

(gambar dari sini)

Apa sifat air? Sejuk, mendinginkan. JADI, kalau marah, cuba amik air sembahyang, dengan ikhlas dan mengharapkan amarah tu surut. Lebih baik kalau amarah itu terus dapat padam.


"Tak syok la. Dah marah, kena la terus marah. Dah amik air sembahyang nanti, dah tak 'feel' nak marah."

Ha. Itulah tujuannye. Supaya marah tu dah tak melarat. Supaya sengketa tak bawak mudarat.

**********************************

Pernah duduk dalam satu komuniti yang korang rasa tak selamat tak? Dalam entry ni nak menjurus kepada keselamatan dari segi verbal la. Duduk dengan orang yang suka kata-mengata orang lain, suka mengumpat, suka mencela kelemahan orang lain...pernah ke merasainya? (note: kata-mengata ni tak semestinya terjadi menggunakan suara yang lantang; dan tak juga dalam keadaan si pencerita tu marah; 'menganyam ketupat' ni boleh dilakukan dalam apa jua suasana, ikut cita rasa). Kalau saya la orang yang diumpat tu, tentu saya tak hidup dengan aman. Yelah, asyik kena kutuk je. Buat ini salah, buat itu salah. Lalu kat sebelah je pun, ada tarik muka.

Hish. Macam la si pencerita tu perfect, tak ada kelemahan langsung. Orang lain je banyak cacat celanya. Dia sorang je la yang betul, yang rasional semua tindak-tanduknya.

hmm...apa perasaan duduk dalam komuniti macam tu? Tak selamat?

Rasulullah SAW bersabda: yang dikatakan muslim itu adalah manusia selamat bahaya lidah dan tangannya.

Jadi, nak jadi muslim ke tak?

Imam Ali RA: Hati yang jahat terletak pada mulutnya, dan mulut yang baik, terletak pada hatinya.

Fikir-fikirkan.

Rasulullah SAW juga bersabda: "Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari Kemudian, maka hendaklah dia mengucapkan perkataan yang baik dan kalau tidak, hendaklah diam." (Riwayat Bukhari dan Muslim)
(link kat atas ni, digalakkan baca. boleh sama-sama belajar dan faham :) )

Pilih la yang mana korang nak. Ingat-ingatkan saya kalau saya terseronok mengata orang lain. Kalau korang rasa macam tak best dengar orang lain mengumpat, tak payahlah takut untuk tidak ketawa bersama-sama... mintak maaf, kalau ada silap salah.

Monday, 26 January 2009

Tag kali kedua

ini tag dari Miyudinah aka Diana Kamal aka soulmate melukis hehe

a) Nama-nama timangan anda:

Family panggil 'Kak Long' (sebab saya anak sulung...duhh), 'Kak Long Tirah' (sebab ada 2 orang yang dipanggil Kak Long dalam keluarga besar). Biasanya, orang-orang lain di sekeliling panggil 'Athirah' (woha!ada orang panggil nama penuh), Tirah, dan Tighah (biasanya orang Terengganu panggil camni hehe). Ibu saya akan memanggil saya dengan nama 'Basirah!' saat dia naik angin *(note: ye, tanda seru adalah wajib sebab ibu saya menggunakan nada yang tinggi bila sedang marah).

b) Anda seorang yang:
Belajar dengan memerhatikan orang lain. Sometimes, it becomes a bad habit coz i kept on looking at one particular person and I didn't realize it. Sometimes, it's for the purpose of drawing a human figure, and sometimes it's for my personal social skill development (what should i do, how should i act etc)

c) Insan teristimewa?Describekan dia terlalu istimewa di mata anda:

My parents. They give me freedom to choose what to study and they have faith in me. They tend to forget their needs and fulfil our wishes first. They work hard days and nights so that we could have enough food on the tables, clean clothes everyday and be able to pay the school fees.

d) Lagu kesukaan anda:
I can listen to different genre of music. But, sometimes when i really love the song, it would be my season/week theme. Currently listening to: Faizal Tahir, Sampai Syurga versi Juara Lagu 23.

e) Makanan kesukaan anda:
Since childhood, mom would cook a variety of food (yes, i love vegetables). So, I couldn't really answer this question. I'm not picky about food, but when it comes to serving other people, i'm not easily satisfied with my cooking. Oya. Makanan kesukaan tu, bergantung pada keadaan. Kalau saya suka sangat, saya akan makan dan makan sampai saya puas. Pastu, takpe la; tak terliur la tengok orang lain makan hehe.

f) Warna kesukaan anda:
Pastel colours...which the aunts on my mom's side would claim as 'buruk'.hahahhaha. different taste maaa

g) Tiga benda yang mesti ada dalam beg anda:
Debit card aka kad bank, coins, duit kertas. (pegi kedai maaa, pegi kelas juga begitu)

h) Kali terakhir masa anda menangis dan kenapa?
Lupa. Siyes.

Tag 6 rakan anda
orang-orang yang rajin, sila buat.muahahahha.

Wednesday, 21 January 2009

senyum dan ketawa

(gambar dari sini)

Saya masih ingat pesanan cikgu saya masa darjah enam, Puan Zabariah. Dia kata, cikgu dia bagitahu, kalau ketawa banyak, naik 5 kg... (faham ke? cikgu kepada cikgu saya tu punya pesanan). Patrick kata, ikut kajian, kalau sentiasa senyum untuk satu tahun, berat badan akan berkurangan sebanyak 2 kilo (2kg setahun, tak larat la nak tunggu huhu)

just in case ada orang tak nampak...point kat sini adalah, senyum dan ketawa adalah bukan perkara/perbuatan yang sama. Senyum tidak menggunakan tenaga bunyi. (@.@)


senyum itu satu sedekah.
dan yang saya pasti, mampu tersenyum adalah satu anugerah.
(gambar dari sini)
senyum dalam kegembiraan, adalah fitrah.
senyum dalam kebahagiaan, adalah gambaran perasaan yang indah.

namun, berapa ramai yang mampu tersenyum saat hati gundah?
berapa ramai yang masih tersenyum saat dirundung masalah?
ramaikah yang mempamerkan senyuman bila mendung datang bertingkah?

Saya akui. Saya bukan orang yang kuat melawan emosi. Saya akui, kebanyakan masa, saya adalah orang yang emosional; selalu membuat keputusan tanpa cuba bersikap rasional. Kadang-kadang, bilamana amarah melanda, habis orang sekeliling terkena tempiasnya. Jadi, memang pelik jadinya kalau saya cuba senyum saat saya bukan dalam keadaan gembira/bahagia. Muka saya dalam keadaan biasa pun dah garang. hehehe.

'nak jadi cikgu yang memberi inspirasi!'
tapi, cikgu yang sebegitu, tak semberono ikut emosi.
cikgu yang sebegitu, tak mudah ditumpaskan oleh faktor-faktor luaran.
cikgu yang sebegitu, bukan matlamatnya mengajar kerana nak duit kenyangkan perut untuk sebulan.

jadi, sekarang, kena latih diri untuk mengawal emosi. Senyum. Senyum. Ada masalah pun, kena senyum. Hei! Bukan ketawa la... ketawa banyak hati jadi mati. (*apa yang pasti, saya dah tak mahu tambah berat badan ikut cara selain daripada makan hehe)

Friday, 16 January 2009

why should i fear you when i know Allah protects the al-haq?

why should i fear you, when i'm telling you the truth? i can't force you to accept everything i said, because only Allah will give the 'hidayah' to anyone He wants. If i did not give you a prompt answer, it doesn't mean i agreed with you. I just need some time to organise my thoughts into words. Telling something is easy. But to make it 'digestable' for your brain, the messages should be presented in a wavelength suitable for your brain. I fear that any slip of tongue i made would torn the image of my beloved Islam; what more can i expect from someone persistent like you who's more than willing trying to highlight any unfortunate Muslim. I love my religion, I love my Creator. I seek only for Allah's protection; Ya Allah, protect me from fitnah.

Thursday, 15 January 2009

Kegunaan buku

I'm just a beginner, and this is my first attempt of drawing a full-page comic. hehe. Oya! Ini komik bisu :)

copyright protected. cewwah hehehe.
it took me hours to complete this. aiyah~~ just click on the picture to get a clearer view.

Thursday, 8 January 2009

confuse 1

till now, i still couldn't understand how people could address their own selves with the same pronoun in every situation with different people.

i always struggle whenever i talk to people. i just don't know which pronoun would suit me so that the person i talk to won't feel awkward... that's the case when i talk to one person at one time. imagine the difficulty whenever i'm in a crowd. i FREQUENTLY stumble if i need to share something with a group of individuals for whom i address myself with different pronouns.

should i use, 'aku', or 'saya', or 'tirah' or....OR?? i just couldn't find the one that would suit everyone. uff!

That's not all. What terrifies me most is when i need to talk to A PERSON of whom i'm not sure what he/she feels comfortable to be addressed with. If he/she wants to be called by their name, like Abang Mir or Zati (hehe, for example je), i would think that i should also use my name when i talk to them.

For example, "Zati, Zati selesa Tirah panggil Zati Zati ke, guna 'aku ngko'?"... i don't want him/her to feel uncomfortable. That's why i tried to at least match how we call each other. Or, it just me being paranoid...inferior perhaps? When i couldn't stand it anymore, i would just clarify with the person on how she/he would want to be addressed with. hohoho (^0^)v

ok. what if the person in front of me is someone who's not the same age as me?? 'hek eleh. ni pun nak cerita.' Yelah! This is another headache for me. ishk.

For example, my cousin Abang Mir, is one year older than me. When we were young (still young now heheh), we would just call each other by our names, e.g. "Abg Mir, ibu suruh Kak Long (me) tanya Abg Mir nak makan nasi tak?!!". He replied, "Cakap Abg Mir makan kejap lagi."
Ok. Nowadays, he just use 'aku' to address himself when he talks to me. He called me 'mu' (terengganu nyer short form of -kamu-). Me? I just don't know which personal pronoun i should use. haiya~~ sigh*.

maybe...maybe, i should ask him the same question i asked to zati? ...yeah, yeah ...i should, if he's online.

Tuesday, 6 January 2009

oh nasi minyak!

(ok, bukti dah masak)Ibu, Kak Long dah masak dah nasi minyak ikut resipi ibu. Pass ke? eheh


kuah kari kurma

nasi :)

nasi + ayam + sambal + salad

lain kali balik Terengganu, Kak Long buat untuk ibu pulak hehe.

it's good

It's good, i told myself.
It's good to have this food on the table.
It's better than have nothing to eat.
It's the best food Allah gave me for that moment of time.

It's good, it's good.
It's good, i told myself.
It's good that i have just enough money to survive.
It's better than to have much money that satisfy your greed.
It's the best for me, and Allah knows it; I might be drawn away from Him if I have too much money.

It's good; i keep on telling myself.
It's good that I have encountered people who critic a hell lot.
It's better than just having people that agree all the time.
It's the best growing experience Allah has provided for me; He knows I learn best like this. He knows I would strive harder if I was being put under pressure.

It's good, it's good.
I can't lie; it's good for me.
It's good to have these friends around; friends who accept me for being me; friends who understand where I would go or what I feel.
It's better than having me trying to fit into the shoes that are not my size,
It's the best Allah gave me in this life. So that when I stumble, they could help me gather my strength again. So that when I go astray, they hold me fast to Allah's rope.

It's good. It's good.
It's good I have been isolated before.
It's good I fell down before.
It's good I was being hurt before.
It's good. It's good.
It's better than being ignorant and never experience these frustrating feelings before.
It's the best life experience Allah gave me. I grew up to know that life's not a bed of roses. I grew up to know that the Akhirat is my destiny.

IT's good. Allah gave me the best of everything. Everything is a gift. Every gift is the most perfect gift. Alhamdulillah.

Sunday, 4 January 2009

Tanya diri

Period pain...sakit...sampai kadang-kadang tak boleh bergerak atau buat apa-apa.

Ya Allah, kecil macam tu saja ujian yang Kau bagi kat aku...betapa lemahnya aku, sampai aku cuma layak dapat ujian yang kecil macam ni aje. Bukan aku nak ujian lagi besar, bukan. Aku cuma sedih, sebab iman aku cuma layak diuji dengan period pain aje. Period pain yang sebulan sekali ni pun aku dah asyik mengaduh dan mengadu.

Tuhan, cuma Engkau yang tahu apa yang sebenarnya tersirat dalam kalbu ni. Cuma Engkau yang dapat menilai sejauh mana keikhlasan aku. Adakah aku benar-benar sabar dengan ujian sebab nak dapat redhaMu, atau sekadar menunjuk-nunjuk pada orang lain bahawa aku adalah orang yang sabar. NAuzubillah.

Tuhan, Kau kata selemah-lemah iman adalah berdoa apabila melihat kemungkaran berlaku. Tapi, aku selalu terlupa nak panjatkan doa minta pertolongan dan hidayahMu apabila aku nampak kemungkaran di depan mata. Iman aku tak layak jadi selemah-lemah iman pun. Tak berimankah aku?

Tuhan, Kau kata tidak benar-benar beriman seseorang itu selagi dia tidak mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri. Aku selalu fikir pasal diri sendiri dan kadang-kadang tak ambil kisah pun tentang kawan-kawan aku. Ya Allah, Kau benci tak kat aku yang pentingkan diri ni? Aku lupa nak salurkan duit dan bantuan pada saudara seislam di Palestin, di Afghanistan sana. Aku asyik fikir aku nak pegi jalan ke mana, nak makan apa, nak beli apa. Ampunkan aku yang selalu lupa ini, Tuhan. Aku juga pentingkan diri, Tuhan. Aku tak bagitahu orang lain tentang kebenaran Islam, aku tak bagitahu orang yang tak tahu pasal mentauhidkan Mu. Aku ingat aku jadi baik seorang sudah cukup. Aku lupa, nanti di Akhirat kelak, orang-orang yang tak tahu ni akan claim pada Engkau bahawa aku tak berusaha nak fahamkan mereka pasal Islam; nanti diorang kata tak adil diorang je masuk neraka; diorang akan mintak supaya aku ditarik masuk ke dalam neraka bersama mereka.

Allah, Kau kata, orang beriman akan buat yang terbaik dalam setiap liku hidupnya. Tapi, aku selalu buat kerja sambil lewa. Aku selalu procrastinate buat kerja, aku selalu buat kerja macam melepaskan batuk di tangga. Tak cukup beriman rupanya aku.

Allah, aku kata aku cinta padaMu. Tapi, aku selalu lupa baca surat cintaMu; Al-Quran itu selalu saja sepi di atas rak buku. Ya Allah, aku kata aku cinta padaMu, tapi aku selalu tak buat macam yang Kau suruh. Aku selalu buat apa yang Kau larang. Tapi, Kau sabar je dengan kerenah aku. Aku mintak maaf, Ya Allah. Aku pakai tudung pun tak sempurna; kadang-kadang nampak rambut juga, kadang-kadang nampak klip rambut warna-warni. Ampunkan aku Ya Allah. Jangan kerana urat rambut yang nampak ni, kau biarkan malaikat ahzab renggut rambut aku ke nerakaMu Ya Allah. Aku kena air panas pun aku menjerit sakit. Padahal, api yang kau bagi kat dunia cuma sebesar biji sawi api neraka. Tak mahu, Ya Allah. Aku tak mahu masuk neraka. Aku tak sanggup jadi bahan bakar api neraka. Aku takut. Aku sangat takut. Aku tak mahu sengsara dalam neraka selama-lamanya.

Tuhan, kau kata, dosa syirik adalah dosa yang tak terampuni walau sekelumit pun besar syirik tu dalam hati. Aku tak pernah sembah benda lain selain daripadaMu. Tapi...owh!!tapi... tapi aku selalu meletakkanMu di tempat kedua selepas perkara-perkara lain di dunia. Aku selalu lewatkan solat; aku laksanakan solat lepas aku tengok drama, komik etc. Aku ingat selama ini syirik itu cuma apabila aku sembah pada benda lain selain daripadaMu. Rupa-rupanya, riak dalam beribadah juga syirik bagiMu. Rupa-rupanya, percaya clover boleh bagi 'good luck' pun satu bentuk syirik bagiMu. Rupa-rupanya, percaya doktor atau tabib atau dukun itu boleh menyembuhkan penyakit pun adalah syirik bagiMu. Aku tak tahu, Ya Allah. Aku mintak ampun.
Aku nak masuk syurga, Ya Allah. Aku tak mahu duduk walau sekejap dalam neraka tu. Aku tak sanggup. Setan pun boleh meraung dalam neraka sebab azabMu yang pedih. Aku tahu Ya Allah, syaitan itu musuh yang nyata tapi aku selalu ikut telunjuk dia. Aku bodoh, Ya Allah. Syaitan kata hidup di dunia untuk bersuka-ria. Duduk di dunia cuma untuk puaskan diri sendiri; seks, cinta, harta, makanan, bermalas-malasan...aku banyak kejar nikmat dunia sementara. Aku lupa, keuntungan sebenar yang Kau nak bagi di Akhirat kelak adalah syurga yang kekal itu.

Ya Allah, kau kuatkanlah aku. Jadikanlah aku orang yang benar-benar beriman padaMu. Aku selalu lupa, jadi Kau ingatkanlah aku. Jangan Kau lekakan aku dengan kelewatan azabMu. Aku tak boleh bayang betapa pedih azabMu nanti; tapi, aku tahu ia sangat dahsyat dan tak tercapai akal dangkalku ini. Allahumma ajirna minannar... Kasihanilah kami Ya Allah, kami tak sanggup menahan siksa api nerakaMu.

Thursday, 1 January 2009

kena tag dengan zatimj...(ye, aku banyak masa sekarang muahaha)

A. 5 fakta tentang aku

1) suka hidangan yang berwarna-warni; baru semangat nak makan hehe
2) senang kena distract bila tengah mendengar orang bercakap. Distracted tengok orang tu selak rambut la, tengok tangan dia tergawang-gawang mengikut rentak dia bercakap la. Sebab tu saya selalu lupa apa orang cakap. Easily distracted.
3) senang tidur….di mana-mana, bila-bila, apa-apa jurus gaya hehe
4) Tak tahu apa nak buat bila ada kawan tengah moody…Cuma tahu buat jurus tikus lalu (senyap je, tak berani nak tegur).
5) tak suka cerita-cerita pasal hantu. Sebab senang terbayang…imaginasi yang sangat melampau

B. 5 Perkara menakutkan aku di dunia

1)tempat gelap. Ni sebab ada tertengok cerita hantu (rujuk A no. 5) yang suka menyerang manusia bila tempat tu gelap. Dah berapa tahun dah cerita Toothfairy tu, tapi kesannya sampai sekarang. Ishk.
2)sendirian dalam bilik yang sangat luas
3) klinik gigi yang hingaq dengan bunyi mesin-mesinnya. Kalau bunyi tu tak kedengaran, xde hal
4) mimpi dah mati; tak sempat nak taubat
5) Allah lupa kat saya...mana mau lari beb?

5 lagu buat masa sekarang

1) Firdaus feat. Cat Farish & Akbar – Ku berlari (winter retreat, korang masih ingatkah?hehe)
2) Untouchable feat. Hwayobi – It’s Okay
3) errr…ayat kursi boleh? Sebab selalu jalan tempat sunyi dan gelap, tu je la halwa telinga saya huhu
4) Senario – Sebelum dan Sesudah (sebab ada lirik pasal cari kerja dan ponteng kerja)
5) Zain Bhikha – Allah Knows

D. 5 perkara yang selalu disebut

1) Tentang makanan dan nak masak apa.
2) Tentang berat badan yang tak turun-turun.
3) Tentang tempat yang nak dijelajahi.
4) sakit kaki
5) Tentang kemalasan yang melanda (zatimj 2008). (hehe, mintak maaf ye cik zati; cilok ayat)

5 perkara yang amat bernilai

1) lahir dalam umat yang Allah sayang.
2) jadi perempuan; sebab dalam Islam, Allah bagi banyak kelebihan sebagai kaum Hawa
3) my family
4) kawan-kawan, teman-teman, saudara-saudari yang saya kenali sekalian
5) air…anywhere


5 pertama kali dalam hidupku

1) Pertama kali pukul budak lelaki yang bukan keluarga adalah masa umur 6 tahun. Sebab, budak lelaki tu warnakan ‘elephant’ dalam buku kerja saya dengan pelbagai warna (eg. kaki biru, belalai hijau, ekor kuning…) . Kitorang tertukar buku sebenarnya. Tapi, budak lelaki tu fobia la kot dengan saya.


2) Pertama kali main badminton ialah masa darjah 6. Itik dengan angsa pun boleh gelak tengok saya main, mungkin mereka pun nak balas dendam dengan menggunakan serangan psikologi sebab saya guna kaum kerabat diorang as shuttlecocks.


3) Pertama kali jatuh motor …tak ingat bila, tapi dipercayai masih belum berumur 9 tahun. Saya (pembonceng belakang), mak saya (tukang bawak), dan adik saya (penghuni raga motor) sedar-sedar dah ada dalam longkang depan rumah, terbaring bertindih 3 orang. Adik saya kena jahit kat bibir. Berudu je kot yang mati malam tu.


4) Pertama kali keluar dari Semenanjung Malaysia sebab nak datang Plymouth ni. Dapat la saya merasa pergi oversea. Sebelum ni, Thailand dan Singapura pun belum pernah jejak (Sekarang pun masih belum).


5) Pertama kali kena tag dalam blog. Hahahaa. Hehe. Seronok jugak. Sekurang-kurangnye saya tak payah fikir tajuk entry kali ni. Macam syok pulak, ni yang merapu tak sudah ni.


5 org yg aku nak tag

syaz, diana mohd. kamal, mira rahman, yan saizan, fayadh ~~ hahahaha (sape yang xde blog tu, bley numpang tulis kat sini...tak kisah pun hehe)

Wednesday, 31 December 2008

trivia 1

tahukah anda....
dalam ilmu matematik, ada 2 nombor yang dianggap sebagai 'perfect number'.
nombor 6 dan 28.
sebab apa?
sebab, faktor-faktor nombor tersebut kalau ditambah, akan menghasilkan nombor itu!

err...pening la...bagi dalam bentuk matematik boleh?

ok, here it goes...

faktor bagi 6: 1, 2 dan 3
1+2+3 = 6!

faktor bagi 28: 1, 2, 4, 7, 14
1+2+4+7+14 = 28!

************************

ok, ok. Then? Tak menarik pun cerita pasal perfect number ni ishk...

jap la. tak abes cerita. ok. Tahu tak nombor 6 dan 28 ni sangat penting bagi kita orang Islam? Betapa sempurnanya Allah tu sampai nak cipta alam ni pun Allah pilih nombor yang sempurna. Allah cipta alam dalam masa 6 hari.

Lepas tu, Allah buat bulan tu kena beredar mengelilingi bumi dalam tempoh 28 hari pulak. Tak kagum ke? Subhanallah.

*************************

Kenapa 6? Kenapa 28?
SEBAB ALLAH tu Maha Sempurna, Maha Mengetahui, Maha Bijaksana. Mestilah Dia tahu terlebih rahsia dia sebalik kejadian alam yang Dia buat. Cuma manusia yang berfikir je dapat kenal Allah. Kan Allah kata, lihatlah alam dan berfikirlah tentang kejadian alam. Tentu kau akan lebih dekat pada-Nya.

Tuesday, 30 December 2008

Q & A: 1

Q: Why are you a muslim?
A: I dunno. i think i just got lucky hehe



Q: So, be a muslim is something good?
A: Yeah. err, any reason it shouldn't be good?



Q: Well, as you can see, there are many muslims who have been convicted to crimes around the globe. That should be a reason being a muslim is not something good.
A: Well, as you can see, there are MANY PEOPLE being convicted to crimes around the globe. But, most of the non-muslims manage to escape because people chose not to care about them. Somehow, in every religion, there are bad people. You can't judge a religion solely based on it's follower. You need to see the content of the religion. In doing justice, you must not be biased. But in many cases that involved muslims, the world chose to be unjust.



Q: Ok, Ok. Being unjust? For example?
A: Hmm, how about this. Your mother gave you an apple. And then, at school, you met me, who didn't have anything to eat. A man asked you to give me a bite of it. You didn't want to, because it's yours. But the man forced you to give me a bite of the apple. You finally gave it to me. But then, I grew greedier and wanted more of the apple. And the man forced you to give more of the apple to me....



Q: Hey! That's unfair! It's mine, why must I give it to you? and the man was not being fair to me. Why did he follow your desire when he knew the apple was mine?
A: See. You know what being just is. You know how to be fair. Yes, it's true. Forcing someone to give his belongings to someone else is simply being unfair. But, in the case of Palestine and Israel, people chose to be blind and deaf. The Palestinians were forced to give their land to the Jews. Israel was officially on the map on the year 1948, greedily taking the land of the Palestine bits by bits. Now, I couldn't find Palestine officially on the map; but Israel on the ruins of Palestine.



Q: Well, that's a different story.
A: What do you mean by different? Aren't the Palestinians human like us? Like you? Like me? Arent' the Palestinians blood red like us? Like you? Like me? Tell me how different are they from those who died in September 11th. Just because we're muslims, you chose to treat us indifferently.



Q: Err, why are you so upset? Palestine is not your country. You don't know anyone living in Palestine.
A: Owh, wouldn't you be upset if your family being treated like that?



Q: Yeah, IF they're my family.
A: Well, in Islam, the muslims are brothers and sisters. Shouldn't I be sad and angry if my fellow brothers and sisters being harm in such inhuman way? Allah tells us that 'we are not true muslims until we love our brothers and sisters the way we love our own selves'. Allah promises that 'He'll help us as long as we are willing to help our brothers and sisters'.



Q: Owh. Ok, enough with that. Don't you know that muslims always being labelled as terrorist? Aren't you afraid being called a terrorist?
A: Terrorist? That's what the ignorant people called us. Terrorist? What does terrorist mean? It means, the one who creates terror. And, why are you people feel terrified with us?



Q: Because, the muslims will send us bombs and explodes themselves, and cause much harm to the public.
A: Owh. But, you didn't call those who drop the atomic bombs in Hiroshima and Nagasaki terrorist? You didn't call those who openly raped and killed our sisters terrorists? You didn't call those who invade the muslims countries as terrorists? Those whom you didn't call terrorist have created more terror than the muslims. You still don't get it?



Q: What?
A: That you are seeing the world in a biased perspective. How can you be fair then? You already decides that muslims are always bad and those who go against the muslims are good. See the reasons for the muslims fights. They are just trying to protect their home, their family, their pride and dignity, and their belief; they fight with their lives.



Q: But...
A: But?



Q: But, they'll die. They don't have equipments that can match their enemy. And, they would not gain anything from this war.
A: Their firm belief to God is their weapon. That's why no enemy can defeat the muslims who fight. The mujahideen are not looking for the worldly materials; they are looking for Allah's jannah. And that is more than enough to be the cause of their fights.

InsyaAllah.

Sunday, 28 December 2008

PMS 2008

Perhimpunan Musim Sejuk 2008 dah berakhir; kem 4 hari di Loch Lomond, Scotland, akhirnya tiba di penghujungnya. Saudara-saudara seagama dari Czech Republik, Poland, United Kingdom, Malaysia berkumpul di sana. Alhamdulillah, Allah telah pilih kami untuk mengikuti program ini. Alhamdulillah. Daripada ribuan pelajar Muslim Malaysia yang ada, lebih kurang 300 orang sahaja yang Allah benarkan hadir.

Ada ramai tokoh ilmuwan yang dijemput hadir.



Dr. Tengku Shahrom Tengku Shahdan
"IN SEARCH OF EXCELLENCE"
  • menjadi khairan ummati; umat yang terbaik
  • dalam Islam, ummah mengatasi individu
  • bagaimana? - menggalakkan kebaikan, mencegah kemungkaran dan beriman kepada Allah
  • "Because I'm a muslim; God asks me to do my best in everything."- ini jawapan beliau apabila ditanya bagaimana beliau dapat mencapai top list dalam universiti.



Dr. Aiman
"TRIUMPH OVER YOUR OWN NAFS"
  • Syaitans are most weak against those who have done mistakes but repented because syaitan could never win against them; God is most forgiving-Allah will forgive those who repent
  • heart of a muslim: most soft towards brothers and sisters, most pure in belief, most solid in deen.
  • "Why are we not upset when we upset Allah?"



Dr. Mohd Asri Zainul Abidin
"KELUASAN PEMAHAMAN ISLAM"
  • "Bukankah ubat kepada kebodohan itu adalah bertanya?"
  • Islam itu luas; tidak terbatas/terbentuk oleh budaya
  • Islam itu mudah; janganlah menjadi orang yag melampaui batas


"Fiqh wanita"
  • "menjadi wanita banyak privilege" hehe
  • larangan memasuki masjid- Rasulullah pernah meminta Aisyah masuk ke dalam masjid ketika Aisyah sedang haid. Aisyah keberatan untuk masuk. Rasulullah bersabda, "Sesungguhnya haid itu bukan di tanganmu". Jadi, boleh masuk masjid dengan ada tujuan.
  • pegang al-qur'an dan baca al-qur'an ketika haid; tidak menjadi masalah
  • potong kuku, potong rambut etc ketika haid; tak jadi masalah :)


Puan Hjh Noor Zaiton Hj. Yahaya
"SUPERPOWER STUDENTS"
  • accept responsibility for their own education- kena ada rasa tanggungjawab terhadap pendidikan sendiri
  • ask questions- that's the bridge between ignorance and knowledge
  • understand that actions affect learning- personal behaviour affects feelings affects learning
  • be good time managers; don't prorastinate (dush dush! macam kena tembak huhu)
    • time control=life control


Yvonne Ridley
"ISLAM AND THE WEST"
  • oppression around the world towards our brothers and sisters should not be tolerated; Guantanamo Bay, Gaza, Afghanistan, Palestine, Gujerat; being refugees in their own land, that's injustice
  • touched by the verse "Hold fast to the rope of Allah"; berpeganglah kamu pada tali Allah
  • be firm in your belief; if you belief in Allah, no man can harm you
  • seeking for the truth is always challenging; but never stop
Program ini bertujuan membuka mata pelajar-pelajar muslim Malaysia terutamanya bahawa Islam itu luas dan mencakupi semua bidang. Islam itu wajib dijadikan gaya hidup. Dan pentingnya mewujudkan hubungan yang baik sesama manusia, sebab hidup di dunia ini bukan kita sorang-sorang.

syurga dunia

"syurga mereka di dunia"

itu jawapan blogger hamka bilamana ada orang tanya bila orang kafir nak jadi miskin.

Jadi, orang Islam kena yakin; tak apa susah di dunia; sebab kita bukan kejar syurga sementara ni. Kita nak kejar syurga yang kekal tu. Yeah!

Abu bakar r.a., Umar r.a., dan Uthman r. a. contohnya, bukannya berasal dari keluarga yang miskin. Mereka peniaga yang berjaya. Tapi, semua harta mereka dilaburkan untuk jalan dakwah dan demi menegakkan Islam. Sebab mereka yakin bahawa pelaburan mereka yang ikhlas itu, Allah S.W.T. bayar berkali-ganda di akhirat kelak. Sahabat-sahabat juga yakin, kesenangan dan kemewahan di dunia ini tidak kekal dan tak mampu menjamin tiket ke syurga nanti. Malah, mungkin ada hartanya yang akan menjadi fitnah kepada pemiliknya. Faham ke? Huhu

Tapi, Rasulullah s.a.w. tak suruh kita hidup merempat, sebab Rasulullah pernah melarang sahabatnya tidak meninggalkan apa-apa untuk keluarganya. Rasulullah s.a.w. tak suruh kita hidup meminta-minta, sebab itu menyebabkan kita bergantung harap pada manusia. Rasulullah s.a.w. suruh kita rajin berusaha, dan bergantung harap pada Yang Maha Esa sebab urusan rezeki itu dalam pengetahuan Allah semata-mata. Siapa yang Allah nak bagi rezeki lebih, itu Allah punya bicara.

Oya! Rasulullah tak juga suruh kita lupakan dunia, tapi, janganlah sampai dihanyutkan oleh arus dunia. Ingat tu. Perihal orang fakir yang ada pulak, ada sebabnya. Allah tak jadikan sesuatu tanpa sebab. Fakir miskin ni, Allah jadikan mereka sebagai tiket untuk orang kaya masuk syurga. Faham ke? Sebab, macam yang saya cakap kat atas tadi, harta tu kadang-kadang menjadi fitnah ke atas orang yang memilikinya. Jadi, keluarkanlah zakat, supaya dapat membersihkan harta yang kita peroleh itu. Zakat tu pulak akan disalurkan (insyaAllah) kepada orang yang kurang bernasib baik. Orang yang kurang bernasib baik ni pulak, mendoakan kesejahteraan orang-orang yang menyalurkan duit tu...sekian. Lebih kurang macam tu la jalan ceritanya. Jadi, kalau dapat rezeki lebih, janganlah buat dunno je kat orang yang kurang bernasib baik; mungkin dalam rezeki yang kita peroleh itu ada bahagian-bahagian mereka. Wallahua'lam.

Sunday, 21 December 2008

being me

At this age, it's very frustrating when i'm still struggling in finding my own identity. All i know, what I am now is just a copy of other people that i have met.

It's good to be flexible and be tolerant and just forget about who you are. But, the truth is, I never could find solace by doing that. Sometimes, people ask you to change, but it's very hard coz it's inborn within you.

I know I tend to act the way the society wants me to act in front of them. Sometimes, I managed to fit into this social groups, most of the times, I failed miserably. Because I was not being myself.

Now I understand, I am unique in my own way. My friends are unique in their own ways. Being together doesn't imply the idea of being 100% similar to one another. I understand that I am part of a complete puzzle; I'm just a piece that completes the puzzle hehe. None of the pieces is identical; so do we.

I feel free to be myself. God loves me for being myself, because He's the one who created me. Living to meet the people's expectation is hard enough; why don't I just live to God's expectation then? kan senang...hehe..amin.

Saturday, 20 December 2008

did i say goodbye just now?

Did i say 'good-bye' to anyone just now? I didn't mean it, seriously. The only right phraseS i intended to say just now were "take care", "till we meet again", "keep on fighting!", and "all the best!"...nothing less than that...

***********************************

Funny. We stormed in the seniors' houses minutes after their departure. Good things should be shared. Heheh. Okay, i took lots of food....A LOT. huhu.Halalkan ye.

************************************

Rasa tak best pulak...Alkisahnya, tadi saya nangis-nangis. Lepas tu, muram bertukar rupa; saya jadi budak yang sugar-high keluar masuk rumah-rumah yang ditinggalkan orang nih. Saya memang jenis pelupa. Lupa yang saya sedih tadi. Ishk. Apekejadahnye? hahaha cis! I shouldn't be sad just now. But the truth is, departure between friends hurts. It hurts coz you're breaking your soul apart...

*************************************

How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard. ~Carol Sobieski and Thomas Meehan, Annie

*************************************

You and I will meet again
When we're least expecting it
One day in some far off place
I will recognize your face
I won't say goodbye my friend
For you and I will meet again
~Tom Petty
.................amin...

Friday, 19 December 2008

when the wind blows, i just pray that you miss me too

cepatnya masa berlalu. Saya rasa saya baru je tidur semalam, tup tup dah tengah hari...
**********************************
The Cohort 3 seniors are going back to Malaysia, tomorrow
and I'm here struggling to find the right soothing words to cover my sorrow.
I can't say that I've spent a lot of time with them i bet
and that's one of my many regrets.


but I have my own reason for not being able to visit their houses often...
especially House 30 and 31...who were more than willing preparing us meals for the first few days of our arrival in Plymouth.
I remembered everyone was in their sleeping attire, heavy eyelids aka drowsy eyes, still sleepy. But they gave us a warm welcome into their houses. Yup! I woke them up at 8 asking for breakfast...shame on me~~ Ye la, breakfast in Malaysia is usually at 7-8am. So I thought here is the same. hehe.

*********************************

On the 17th December, Tiku, Myra and me went to House 31. Along the way, I just wished Tiku or Myra could just lead the conversation with the House 31 residents. because I could not find the right expression nor the right words to show to the seniors. I just want to feel their warmth and kindness for the very last time; just to lay my eyes upon them in person... (i know this para sounds a bit weird, but that's exactly what's inside my heart)... The conversation there on that very day often filled with awkward silence. I hate that. because when silence crept in, you're allowing yourself to be affected with your feelings...i saw someone who's trying to cover her teary eyes. and I hate that. because she left me with a sad image. and I know, I also bid them goodbye with a disturbed emotion presented via my solemn face. i hate that too.

***********************************

i know, two years time in oversea is too short if you just waste the time. Nevertheless, time flies faster when you enjoy every bit, every second of it. The only difference you can make is to create many beautiful memories while you still have the time...

***********************************

till now, i still could not organize my thought...i don't know what to say to the beloved seniors nor what to give when i bid them farewell. I don't know when we can meet again like this anymore. But i just hope we will keep in touch...internet... :P

Friday, 12 December 2008

killing me softly with your words...and insignificant stories

saya rasa saya banyak cakap...dengan orang-orang tertentu.
kadang-kadang, saya rasa saya cakap terlampau banyak sampai orang lain muak mendengar.
Ishk...tak tahulah persepsi orang lain macam mana. (><)

1.Ada orang memang peramah...ada aje bende dia nak cerita...

2. Ada orang menggunakan sesi perbualan tuh untuk meluahkan perasaan dan sekadar ingin berkongsi kisah-kisah hidup seharian.

3. Ada orang terpaksa bercakap supaya situasi tak menjadi awkward.

4. Ada orang paksa diri bercakap sebab dia takut dia tak ada kawan (mencari sense of belonging).

5. Ada orang ...kalau bercakap tak mahu berhenti dan sentiasa mahu menjadi subjek tumpuan orang ramai...konon dia lah paling pandai dalam topik tuh haish...dan paling tak tahan kalau tak bagi can langsung untuk orang lain mencelah (hish, nak kena sekeh baru faham nih). Owh! Kalau macam nih bukan perbualan la maknanya...ini lecture versi tak formal yahaha!



Tapi yang saya tahu, kalau saya pendengar, saya sendiri jadi bosan kalau cuma satu pihak bercerita.
I mean, saya boleh menjadi pendengar yang baik, tapi attention span yang pendek menyukarkan saya muahhahahha...

Kelakarnye, dalam sesi lecture, tindakan luar kawal sering cuba menyatakan tanda-tanda apabila kita kebosanan. Tak berniat pun kadang-kadang, tapi terzahir juga melalui perbuatan:

1. Menguap...kadang-kadang otak tak cukup oksigen nih, and dah hilang fokus dengan apa yang kawan saya tengah duk cakap.

2. Pandang kiri kanan...mencari subjek baru supaya minda boleh kembali fokus.

3. Mata jadi besar dan lubang hidung kembang...ini tandanya tengah menguap jurus tutup mulut.

4. Mata tengok lurus ke arah orang yang tengah bercakap (untuk tempoh yang lama). Ini pandangan dia dah tembus ke belakang dinding da...

5. Jawapan-jawapan pendek seperti: "Ok", "Hm", "Ok Ok" etc dan diselangi dengan suasana senyap yang pelik...

Somehow, I know I can be boring (ye ye , saya tahu beza 'bored' dan 'boring'). It's because sometimes I kept on talking for hours and failed to notice the listeners' body language of being bored. Sometimes, I just can't stop though I noticed the signs which left the listeners' cursing silently hehehe.

Saya tahu ramai kawan-kawan saya tak sanggup/sampai hati nak mengakhiri perbualan yag boring. Ishk, menjaga hati betul la diorang nih. Sampai kadang-kadang, dah lenguh kaki berdiri pun tak sanggup nak cakap 'stop' kat orang di hujung talian. Kadang-kadang dah panas cuping telinga, tapi masih cuba bertahan mendengar cerita-cerita bohsan orang tu. Saya boelh naik lelah kalau saya cuba bertahan macam nih. ishk.

....

hahaha. Nasib baik saya cuma perlu taip dan korang sendiri ada hak memilih untuk membaca entry-entry dalam blog ni. Walaupun bosan, tapi korang still ada pilihan nak terusakan membacanya atau tidak. Berlainan dengan bercakap dan mendengar. Ada ketika menjadi pendengar tidak memberikan kita kebebasan untuk bertindak mengikut suka hati kita heheh. Terima kasih sebab sudi meluangkan masa 'membaca' ...peace.

Thursday, 11 December 2008

esainmen dah hantar tadi petang..yeah!

Semalam bukan pergi main dekat Swansea da...dekat Glamorgan, Wales. Lagi kampung daripada Plymouth ni ha. Pagi semalam jalan-jalan di sekitar Kolej sangat licin; ade la beberapa kawan saya yang saye nampak tergelincir. Sorang tuh berjaya jatuh dengan gaya yang sangat bersopan; jatuh bersimpuh kalau tak silap mata saya eheheh (bley masuk Pencarian Gadis Melayu nih.) Lagi sorang, emmm, jatuh tanpa apa-apa persediaan; tapi dia nih sibuk nak cek raket dia dulu...adus...Ajaib, seluar dia tak koyak walopun lutut dia ade scratch (lepas nih bley tanye dia mana beli seluar tuh; bley pakai buat panjat gunung hehe).
Pertama kali la semalam saya merasai betapa payahnye nak berjalan kalau jalan diselaputi ais (pegi skating tak payah la nak compare ishk). Asyik-asyik nak jatuh, nak jatuh asyik-asyik. Macam nak panjat Gunung Sinai, cuma gunung tuh licin disebabkan pasir-pasir. Dan, kalau jatuh, ngeri wooo..silap-silap jatuh dalam gaung wwAA~. Alkisahnya kat Marjon nih, sebab takut jatuh, saya pun jalan berpegangan tangan dengan cik Moon...wakakaka hehehe heheh...sorry, tak dapat tahan gelak bila teringat kitorang tak mampu nak daki jalan yang sedikit curam kat dalam kawasan perumahan nih...susah-payah nak naik jalan tuh, alih-alih kitorang perlahan-lahan terlurut ke bawah sebab kasut xde grip hehe. Ala-ala main gelongsor. Last resort, jalan atas rumput. Kotor kasut pun, tak apa la. Pasrah je. Lebih rela kotor kasut daripada kotor muka.. hehe.
Semalam cik Tiku lawan badminton untuk pertama kalinya; dan dia main untuk singles. She did better than me...taaabik! Tremendous effort, i should say. Best, best. Oh! Kitorang seri dengan Glamorgan. 4-4. Game seterusnya, bulan Januari tahun depan. Nantikan yahaha!
...........................................................................................................
Saya ada satu soalan. Adakah semua orang kat sini menjadi saangat baik hati disebabkan cuti Krismas yang mendatang nih? Christmas spirit kah? Esainmen saya tadi pun mak cik dekat kaunter tu tolong. Hantar buku lambat kat library pun tak kena denda. Bukan 1 buku, 10 buku beb! Mak cik library tuh cakap, "Don't worry. Just forget about it." Apakah?? Err, saya pun sengih je la, ucap "Happy Holliday," kat dia. Pastu keluar dari library tuh. Owh owh! Rewind~ Saya cakap "Happy Holliday." Mak cik tuh sengih balik, dia kata, "No holliday for me until Christmas Eve." Owh...kasihan. Sorang-sorang rupanya kat library yang sunyi tuh. Kalau saya bagi pinjam MP3, rasa-rasanya dapat tak mengubat kesunyian dia? Ada la jugak saya berhajat nak lepak kat library, tapi, tak adalah sepanjang hari. Bagusnya orang kat sini kerja. Kalau saya yang jaga library tuh...hmmm(thinking* thinking*)...hehe nantilah saya fikir saya nak buat apa kalau library tuh ana yang punya hakhakhak.
......................................................................................................
Met Lesley (my personal tutor) at 5.10pm today. Huhu naseb baik ingat; sepatutnya jumpa dia pukul 5, tapi terlupa langsung sebab duduk browse internet. Naseb baik ada Cohort 3 anta email kat Mamarjon entitled, "To Cohort 3 from Lesley Woodhead". Bila pandang nama Lesley tuh, still blur; saya tahu saya macam ada buat janji dengan Lesley, tapi tak ingat. Pastu, tengok kalendar! Ya Rabbi! "Lesley; 5.00pm" Terus pakai kasut dan lari pegi cari Lesley kat Inted. Naseb baek. A series of fortunate events hehe.
......................................................................................................
bilik sejuk.
bukan! bukan bilik mayat atau bilik freezer tuh!
oklah, bayangkan bilik korang sejuk macam duduk dalam freezer...apa korang buat?
1) cek heater korang dah on atau belum
2) pakai baju tebal-tebal sebab heater tuh macam ...mcam tak pasang walopun dah dimaksimumkan
3) berbungkus dengan selimut/duvet/sleeping bag
4) ...tutup tingkap...erk?
Cis! patut la sejuk. terlupa tadi bukak tingkap. konon-konon nak segarkan bilik. hampeh asbestos sungguh.
tutup tingkap, main air panas...minum air panas...tido...selamat malam Marjon!

Tuesday, 9 December 2008

esainmen anta ari Khamis, ok

Esok last game badminton sebelum cuti Krismas, to Swansea, again. Esok saya aim nak tido dalam bas (kite naik bas ke?), lantak pi la orang nak kata apa; kalau berjaga pun, saya fenin, ana fenin da..
Tadi saya cuba masak asam pedas sotong which, hehehe, x macam asam pedas pun. Now, I think I have to pay the 'price' back. Sotong tu seafood la makcik, kan dah padan muke. Heheheh~ Bila perut dah diisi, lemak naik kat otak, otak jadi lembap. Alkisahnye, terbengkalailah assignment Primary Education dari petang tadi as tuan punya badan konon-konon baring atas katil nak baca buku tapi ended up in dreaming land after a few minutes. Cis, memang bley blah.
Sekarang tengah mencari mode esainmen balik, jadi nih kiranya sebagai warm-up nak menulis karangan Bahasa Inggeris yang panjang tuh. So, peringatan, entry nih tak ade idea yang spesifik sebab tengah dalam proses nak segarkan otak balik. Hentam sajalah, labu. Macam main badminton, kesian cik Tiku kadang-kadang kena tolong saya main satu game as a warm-up. Kalau tak, tak bergerak la saya time berlawan betul-betul. Ishk, esok Tiku dah tak bley tolong ko, Tirah. Ko kene pandai-pandai cari idea warm-up gila-gila tuh...warm-up dengan dinding heheh.
Lepas buat esainmen ICT tadi, barulah saya tahu, semua benda yang bukan milik kita, kita kena bagi kredit. Ingatkan 'perkataan' sahaja yang kita perlu bagi kredit, rupe-rupanye, gambar pun kena...even gambar artis. Owh, lemahnye jari nak pegi cari satu-satu gambar yang saya dah guna dalam blog nih. I'll do it once I've finished all the assignments. Eh, did I give Him credit today? (*bisik-bisik...takkan kat Dia pun kau nak tunggu abes esainmen, mek.)
n.b. 'Mek' dalam loghat Terengganu adalah singkatan kepada 'Semek'. Orang-orang tua suka panggil budak-budak perempuan guna nama nih. Haa, kalau korang tak suka dipanggil Semek, korang just bayangkan 'semek' tuh sebagai kata sinonim dengan 'sayang' yahaha.
Teringat seorang budak bernama Nur Syuhada binti Khairul Anuar. Bley dikategorikan sebagai orang yang suit dengan perkataan moden. Tapi, tiap kali panggil saya, panggil saya 'Mek' hahahha. Layan~I loike hehe.
emmm...(tukar topik) semalam ke raya? dah lupa dah. Aidil Adha tahun nih paling tak senonoh. I mean, tak senonoh untuk saya la. Dekat kalendar pun saya buat tak senonoh. Saya pegi tulis guna marker merah 'ICT assignment' pada tempat yang sama saya tulis 'Id-ul Adha'. Pakai baju kurung pun tak. Adeh. Mira d housemate rajin pegi buat kek. Sedap. Hehe. Dia kata, "Aku rasa tak sedap sebab tak buat apa-apa (persediaan untuk Raya Haji nih). At least, buat je la satu kek."
Wohoo. jap. kalau saya kopi pes entry kali nih, agak-agak cukup tak satu mukasurat Words? ok. Len kali saya sambung cerita. Adios amigos. Peace.

cerita raket

Raket patah...ishk!

Raket lagi satu blom restring...double ishk!

Raket aku guna sekarang tension x best...triple ishk...(dah malas nak letak tanda seru coz dah pasrah...)

Apakah ini petanda? setiap kali nak dekat dengan perlawanan @ a couple of days before the game, mesti ada benda terjadi berkaitan dengan raket yang saya nak guna. >.<

Mungkin it just a way for Him to tell me that i don't need to rely on expensive/good racket to play well. If I'm very skilled, I can beat just anyone with just an ordinary racket. Huhu...

Raket yang patah tu adalah raket yang sangat ringan dan sangat best grip dia. Wooowoo. Ibu saya cakap, "Tak apalah. Kan ada lagi satu yang sama kan?"..ha'ah. Tapi raket yang sama tuh belum restring lagi. Pernah dengar jenama 'Proace'? Tulis kat raket 'Proace England'. Tapi, tak pernah pun saya nampak kedai kat sini jual raket badminton jenama Proace nih. ishk. Kesian Afiq. Dia duduk berangan raket Proace kat England nih murah; sekali, tak ada kedai pun jual hahahha...what the fish.



"a good workman never blames his tools for making mistakes."

Saturday, 6 December 2008

namaku Basirah

Dear kawan-kawan,

saya mintak tolong pronounce nama saya betul2 lain kali...

bila sebut nama penuh saye, which is Athirah Basirah Dahman tuh, sila amik perhatian terhadap ejaan 'BASIRAH'.



baru lepas dengar surah Al-Qiyama, ayat 24 yg berbunyi:

(وَوُجُوهٌ۬ يَوۡمَٮِٕذِۭ بَاسِرَةٌ۬ (٢٤


dan maksudnye:
And some faces, that Day, will be Bâsirah (dark, gloomy, frowning, and sad), (24)

perhatian!!!! my name should be pronounced as 'basirah' yang mana 's' itu dibunyikan sebagaimana huruf 'sod'...harap maklum...


woooooo~~(aku tak mau jadik seseorang dengan wajah 'dark, gloomy, frowning, and sad)... entah dah berape ramai yang doakan aku sedemikian rupe bilamana diorang sebut nama aku ....sedihnye...sedey sedey...

(p.s. Nadhirah = shining and radiant.... (Al-Qiyama: 22)..bersyukurlah Nad, org selalu menyebut nama Nad dengan betul eheh, pasal tu la hang selalu berseri-seri)

Wednesday, 3 December 2008

gangguan x best

i don't remember since when i started to accept friend request from strangers, especially from guys. i thought they could be harmless.

well, i thought wrong! and dear girl friends, please just be aware of friend request from guys you don't even know via the electronic medias, especially on SKYPE. they're just a bunch of people who don't have any better things to do. okay, sorry. i'm not punching the line of saying that all guys are like that, but, most of the cases, they are.

the kind of people you need to be extra careful are the ones who move in group. i mean, if you ever encounter a situation like this: "you accepted a request from a stranger, and then suddenly, more unknown guys wanted to exchange contact details with you."; then, you must keep your guard high. i usually fell into this stupid game whenever i accepted a friend request from a person whose name is the same like any of my existing friends. ishk.

what these people did was, they tried to find a girl, an easy one. they can find hundreds of girls on the net and request to be the girl's friends. These kind of guys would try to start a conversation with you, using different greetings, e.g. hai, i, ai, slam, salam, hello, ello~, ellop. Well, to be honest, to those i'm not so sure who they were, i just ignored their 'ice-breaking' session LOL. but, when they gave me salam, as in "salam", "slam", "askum", i just sincerely paid the greetings back....ceh, am i that innocent?ceh

so, when these i-don-have-better-things-to-do-than-find-an-easy-chick kind of people realized that i would response to those kind of islamic greetings, they started to attack like a group of vultures. i hate them. cis, they used the 'salam' just to get me acting like an idiot. and i could sense as if they were smiling broadly whenever a reply from the girl reached their chat box. cis. hampeh betul. answering the salam, for me, i make it as a priority. so, please la don't use the 'salam' for evil intention, coz u didn't mean the peace greetings you said!

whenever the conversation started, they will try to sound as fun as possible. but, once you replied coldly, they would started to sulk. easily. when you reply like "x knal. sorry", they would said something like this, "mmg la x knal. sebab tu saye add nk knal."

ahh~~~yawn.i don have time for this. so i just let the person on the other end of line waiting. sorry, the excuse you made up just now was too ..... vague. n he excused himself from chatting with me in the next few seconds. oya! the act didn't stop there. not long after that, another guy gave you another 'salam'. you replied the salam only.... and should change your shoutout/status. i did. i said, "Wut the...ishk, apekah..? to sape2 yg berkenaan; jgn main2 ar. satgi duk main2 passing2 plak...Ya Allah, lindungi aku dari fitnah manusia dan makhluk."

all the nonsense stopped there. Alhamdulillah. So, girls, just be aware, OK. It's your dignity you're trying to protect.