Pages

Tuesday 25 November 2008

tarian dan aku

Sejak kecil, tarian sudah mula menjadi sebahagian darah daging saya. Adrenalin yang mengalir tiap kali saya rancak melangkah di atas pentas makin melebarkan senyuman saya. Indahnya perasaan ketika melaksanakan satu-satu langkah tarian bukan sesuatu yang dapat saya gambarkan melalui kata-kata. Bukan hadiah atau penghargaan personal di akhir persembahan yang saya buru....cukup kalau tarian itu berjaya membuatkan hadirin menghargai nilai tarian itu.





Aduhai, saya sering ditolak daripada kumpulan tarian dek saiz badan (well, size does matter). Kadang-kadang disuruh menari tarian yang memang tak kena dengan jiwa saya. Namun, itu bukan alasan saya untuk mengangkat bendera putih dan meninggalkan lapangan ini.





Jiwa saya memberontak bilamana tidak dibenarkan perempuan menari. Aduh, bikin gawat nih. Gawat tak gawat, syariat harus dilaksanakan. Kadang-kadang, hati ini selalu didera oleh nafsu. Keinginan untuk menari itu mungkin didorong oleh hawa nafsu. Maaf, saya bukan orang yang ahli dalam membincangkan kisah akal dan nafsu.





Mungkin ada orang yang cuba menyangkal kesusahan yang saya alami.


"Ala, kalau tak nak menari, tak payah la menari." *rolling eyes*





Ishk. Penat tahu, berperang dengan keinginan-keinginan menari yang terpendam. Penat menolak bisikan-bisikan yang tak jemu-jemu bertandang. Hati ini sangat mudah terusik, sangat mudah berubah pendirian. Kadang-kadang saya rasa tak salah pun tarian Melayu yang ada sopan-santunnya. Kita bukan jual diri, kita nak buat persembahan supaya orang tahu budaya kita yang kaya dengan tarian. Tapi, ada ustaz tuh cakap kat saya, "Kalau ada penonton kamu di kalangan laki-laki, sudah tak bernafsukah lelaki-lelaki tersebut?"

Tentulah saya diam, tak tahu apa nak jawab.




Orang yang minatnya bukan pada tarian, mungkin tak mengalami masalah. Tapi, tanyalah pada sesiapa yang hatinya sudah terikat pada tarian; Jiwa mereka secara naturalnya akan membantah dan menangis di awal peringkat.





Sekarang cuma menari di dalam bilik. Tak apa. tapi, x ade tujuan yang nyata hehe.

3 komentar:

Anonymous said...

"Dan adapun org-org yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahahan diri dari keinginan hawa nafsunya; maka sungguh, syurgalah tempat tinggalnya" [an-naziat:40-41]

You are stronger than anyone if you can bertahan sehingga akhir hayat, because Allah knows you can...

iLOVEu...
wallahua'lam
segala puji hanya bagi Allah, Tuhan sekalian alam

minimainimira said...

takpe kita takyah menari..
kita buat benda lain..
hehehe nak buat mcm mana..
aku pun sama..
jiwa menari jugak..
tp takde lah tarian melayu sgt.lol

Athirah Dahman said...

to anonymous, tQ. i love u 2,3, 4!

to mira, jiwa serupa la beb. hehe. xpe, kita cari alternatif lain nak salurkan jiwa seni ni hahahah cewwah

Post a Comment