Pages

Wednesday 10 September 2008

Ramadhan

Dah sepuluh hari Ramadhan tahun ini berlalu. Teringat pula kata-kata ustaz saya, "Ramadhan ini bulan latihan."
Hurm...memanglah, kata akal pendek saya; Latihan perut...
Saat ini baru saya tersedar. Betapa saya mensia-siakan kedatangan tetamu saban tahun ini, yang dengan kedatangannya ada rahmat dan jambatan syurga. Dalam sepuluh hari Ramadhan ini, apakah ibadat saya berganda?; apakah saya melatih diri untuk bersusah-payah?; apakah ada sifat buruk yang saya tinggalkan?...Astaghfirullah...tidur saya sahaja yang berganda...
Apabila datang Ramadhan, sepatutnya ibadat kepada Allah menjadi lebih mudah; yang sering datang mengganggu sudah dibelenggu...namun, nafsu sering ingin bermalas-malasan...
Saya baru faham, Ramadhan ini untuk mendidik nafsu...dulu saya ingat Ramadhan sebagai medan tempur dengan nafsu makan sahaja...Rupa-rupanya, nafsu itu ingin bersenang-lenang, ingin bermalas-malasan, ingin suka-suka sahaja...Nafsu yang sebegitu rupanya yang perlu saya perangi dan takluki...Subhanallah...
Janganlah puasa ini cuma memberi saya lapar dan dahaga, Ya Allah. Amin.

0 komentar:

Post a Comment