Pages

Monday 12 December 2011

fakta auta

"Orang tu pandang status."

err... Aku pandang sekilas ke arahnya. Dari tadi tak habis-habis cerita pasal orang. Apa motif? Habis sahaja air di dalam gelas, aku terus berdiri, mahu menuju ke dapur. "Sudahlah. Apa cerita pasal orang?" aku senyum padanya.

Terjegil matanya. Ah, bukan aku tak biasa dengan jegilan tak puas hati itu. Ujarnya, "Orang bagitahu fakta. Bukan nak mengumpat.

Aku tersengih. "Iya. Betul. Bukan ke mengumpat tu maksudnya menceritakan fakta tentang orang? Kalau tak fakta, AUTA (tipu dalam loghat Terengganu). Jadi fitnah pulak."

Segera aku tinggalkan orang-orang tua itu terpingga-pingga. Apa yang dicakapkan kembali kepadaku pun aku tak dengar. Jarak ruang tamu ke dapur agak besar. Sampai di dapur, aku menghembus nafas lega. LEGA! Berjaya lari dari menadah telinga ini. Iya. AKu sudah banyak kali buat begini. Melarikan diri. Adik aku juga pun pernah menegur, katanya aku kurang ajar. Orang berasa hati dengan sikap aku yang suka 'angkat kaki' ini.

Tapi, apa aku boleh buat? Hati aku merusuh. Aku tak mahu menadah telinga mendengar umpatan orang. Sudah ditegur jangan mengumpat, aku juga yang dipersalahkan. Salahkah aku bilamana aku melarang membuka aib orang lain? AKu juga yang jadi ALIEN. Tak apalah. Tak mampu mengubah dengan lidah, baik aku arahkan tubuh aku berubah tempat. Heheh.

Kembali aku menapak melintasi ruang tamu. Mahu ke bilik. Aku tahu dia makan hati dengan sikapku. Jadi, aku pun bertanya padanya, "Tak tahulah. Dulu orang belajar, mengumpat tu menceritakan hal orang. Samaada baik atau buruk. Ke, orang salah dengar?"

"Em. Betullah. Orang tak kata salah." itu jawapan darinya.

Settled. Masuk bilik. Kunci pintu. FUUHHH.

'Oh, hati. Kau kena kuat. At least, kau kena tolong aku menidakkan kemungkaran. Kau jangan goyah, beb!'

0 komentar:

Post a Comment