Pages

Tuesday 17 March 2009

do you sleep wearing ur headscarf?

'A man never tells you anything until he contradicts you.'

**********************************
apa saya perlu jawab pada orang yang mengatakan "I don't believe there's god" ?

"Biarlah. Itu kepercayaan dia."

Biar? Macam mana saya nak biar sedangkan saya tahu kepercayaan dia tak akan bawa dia pada kebaikan pun?

Apa modal yang saya ada, supaya dia ada perasaan nak cari kebenaran tu? Ingat, hidayah tidak datang bergolek. Allah bagi hidayah pada orang yang mencari.

Berdoalah.

Doa? Ya, doa saja yang saya ada. Saya manusia yang tak mampu bagi 'hidayah' pada dia, sebab 'hidayah' adalah milik mutlak Allah.

Oh mak cik, mak cik tahu tak saya sayang kat mak cik sebagai seorang manusia? Macam mana saya nak bagitahu mak cik bahawa Tuhan itu wujud?

Soalan mak cik agak kelakar, "Kalau semua orang mati masuk syurga, macam mana Tuhan nak muatkan semua manusia dalam syurga? I can't accept it! Dari semenjak berapa ribu tahun dahulu, berapa ramai orang dah mati...macam mana nak muatkan semua orang tu?"

Saya cuma mampu cakap, "Manusia sampai sekarang tak mampu jumpa limit angkasa sana. Besar ruang angkasa tu, boleh je nak muat semua orang. And Heaven is beyond expectation."

Saya tipu. Saya cuma cakap ayat yang pertama tu aje. The rest just lingered in my head. Tak guna saya cakap pasal syurga, sebab mak cik tu tak percaya wujudnya Tuhan. Kalau tak percaya Tuhan wujud, cemana nak faham tentang syurga dan Hari Kebangkitan Semula (benda ghaib)?

Ishk.

Oya....asas dia tak percaya adalah sebab, "If there's god, why should people suffer? Why there is so much misery, and bad things happened?"

adakah saya perlu jawab, "saya rasa doktor tak wujud. sebab kat dunia ni, banyak gila orang sakit, dan tak diberi rawatan" ?Perlukah jawab begitu? Saya cuma tersenyum (kambing), dan kepala ligat mencari ayat yang sedikit mantap...mencari, dan mencari. erk, idea makin lama makin meruap ke udara... hilang tanpa kesan... 'blank'.

aduh...mungkin itu bukan jawapan yang terbaik untuk mak cik tu.

Saya nak cakap, kalau tak pergi jumpa doktor tu, macam mana doktor nak bagi rawatan? Tapi, kita kena tahu, SEBAB apa kita sanggup nak jumpa doktor untuk terima rawatan tu? Betul tu, sebab kita PERCAYA kalau kita jumpa doktor, doktor boleh kasi ubat/rawatan untuk penyakit/sakit kita tu. Kita nak sembuh. Kita dah tak mahu penyakit tu!

Sama macam mencari Tuhan. Kita nak sembuh dari penyakit dunia. Tapi, isu pokoknya adalah kita PERCAYA bahawa Tuhan BERKUASA nak bagi rawatan untuk penyakit dunia tu. Isu pokoknya lagi, kita dah tak mahu dah penyakit dunia! Tapi, kalau dalam hati masih tidak mahu berpisah dengan penyakit, tak dapat den nak nolong ha.... Dan soal percaya, adalah soal tentang iman dalam dada. Rukun iman yang pertama? Percaya pada Allah; Percaya pada Tuhan. (note: iman=percaya)

Jadi, mak cik, soalan mak cik "If there's god, why should people suffer? Why there is so much misery, and bad things happened?" ada jawapannya...

Jawapannya, sebab manusia tak percaya pada Tuhan, dan tak mencari pun Tuhan tu. Tak percaya pada kewujudan Tuhan, walaupun dah diberi bukti yang banyak gila. Tak mahu beriman, sebab tak nampak Tuhan depan mata....

*****************

"You have long hair under that scarf, right?" soalan pertama mak cik tu tanya.

(hehehe, boleh pulak mak cik percaya bila saya cakap 'yes' walaupun saya tak tunjuk rambut saya takat mana)

"You don't sleep in that, do you?"

"Hehe. No, we just wear it when we go out from our house, or when there's any male friend around."

(saya tidur pakai tudung masa winter...sejuk~~ dan selalu tidur pakai kain sembahyang, nyaman ^^)

"Do you cover your face?"

"Nope. It's not compulsory. The most important point is that you need to cover all parts of your body, except your face and your palms."

banyak lagi soalan dia tanya tadi, tapi saya tak mampu nak tulis semua exactly macam yang terjadi. Soalan saya cuma satu padanya, "Are you a Christian?" dan begitulah bermulanya cerita macam dari awal entry ni...

.........

Mak cik tu berminat nak tahu kenapa kami berdua berbeza budaya. Tapi, kenapa dia nak tahu? Saya pun berminat nak tahu kenapa hehe... Saya nak tahu apa dia fikir. InsyaAllah, moga hatinya dituntun oleh Pemegang Hati sana. Hidayah tak datang bergolek ....

"Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi-Ku, dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran." (Q.s. al-Baqarah: 186)

Allah dekat....



2 komentar:

minimainimira said...

huahuahuahua..
makcik2..
baru tnya mcm tu dah bertubi-tubi plak dia membalas dengan soalan dia heh..
bak kata dienka semalam,Islam is the famous topic to talk about among Christian.ngehehehe

Athirah Dahman said...

manusia akan cuba pertahankan apa yang dia percaya dan akan mancari kelemahan dalam perkara yang menentang kepercayaannya. Selalunya,sesuatu isu yang timbul akan dipaksikan pada kelemahan pengikut sesuatu agama/adat/ritual; jarang sekali nak persoalkan isi penting seperti 'mentauhidkan Tuhan'.

Post a Comment