Pages

Wednesday 4 March 2009

peringatan tak disangka

Saya diajar mengucapkan 'Alhamdulillah' pada umur 21 tahun 7 bulan.

Betul. Perkara ni terjadi semasa dalam bas di Manchester. Ada seorang pak cik yang sangat baik hati tolong kami susun beg-beg baju kami dalam bas.

Tiba-tiba dia bertanya, "Are you Muslim?"

Terkesima kami semua. Dalam diam, hati saya berbisik, "Alahai Pak Cik ni... hijab yang kami pakai ni, belum cukup menunjukkan lambang seorang muslimah kah?"

Semua sisters bertukar-tukar pandang; tidak pasti dengan matlamat soalan pak cik tu agaknya. Namun, beberapa orang daripada sisters menganggukkan kepala. Ada yang menjawab, "Yes."

Pak cik tu bertanya lagi, "Are you Muslim?"

Saya kira dia tidak mendengar/perasan dengan jawapan secara lisan/tidak lisan kami, lantas dengan pantas mengiyakan soalan pak cik tu. "Yes. Muslim."

Pak Cik tu menggelengkan kepalanya samabil tersenyum. "No, no. Are you muslim? Say Alhamdulillah."

Huh? Eh? Saya kurang pasti dengan permintaan pak cik tu. "Alhamdulillah..." kami masih juga menyatakan hamdalah itu tergagap-gagap...antara dengar dan tidak...antara takut-takut dan yakin.

"Yes! Alhamdulillah. Are you muslim?" ujar pak cik tu untuk kesekian kalinya.

oh. Baru saya dapat menangkap.

Sisters semua menjawab, " Alhamdulillah!" dengan bersemangat. Saya tersenyum lebar, darah menyerbu ke muka... saya sangat bahagia. Sebabnya? Sebab, di tengah-tengah bandar Manchester, Allah temukan kami dengan seorang pak cik yang memberi peringatan pada kami.

Peringatan yang sangat menenangkan buat saya.

Peringatan tentang nikmat paling besar untuk manusia dari Maha Pencipta; Nikmat iman dan Islam. Dan betapa kita perlu bersyukur dengan nikmat ini. Alhamdulillah. Terima kasih pak cik, sebab mengajar saya mengucapkan 'Alhamdulillah'.

2 komentar:

Syaza said...

Alhamdulillah~ =D

Athirah Dahman said...

=D cepat benar komen? gi tido! hahaha

Post a Comment