Pages

Friday 6 March 2009

Sabar: Pilihan

elaun baru masuk... dan saya terseksa T.T

(kenapa terseksa?? apa punya pelik la dia nih...duit ada pun terseksa?)

begini ceritanya...

masa elaun belum masuk, saya boleh je bertahan dengan apa yang ada. Makan sekadar apa yang ada. Tak ada hajat nak pergi berjalan mana-mana pun. Tak ada keinginan hatta nak buat online shopping sekalipun...

Sekarang duit dah ada. Saya memang berkeinginan nak beli itu dan ini... tapi, bila difikirkan balik, saya sayang duit yang baru masuk ni T_T

Sahabat saya bagitahu, "Kenapa nak sayang duit? Rezeki kan Allah yang bagi."

ZAPP!...aduh, sengal sekejap jantung heheh. Saya bukan takut duit saya abes... saya cuma mahu menahan diri daripada membeli sesuatu yang tak perlu yang akhirnya membuatkan saya menyesal sebab membazir duit. Orait? Maka hati, bersabarlah. Duit tu mungkin boleh guna untuk benda lain.

Oya! Lupa pulak. Sebenarnya, persoalan yang selalu berlegar dalam kepala saya adalah, "sebab apa sabar itu senang bila saya tak ada duit, sedangkan bila saya ada duit, makin susah saya nak kawal diri??"

Hohoho... nak dijadikan cerita, kawan saya, Nabilah bagi buku 'Patience and Gratitude' karya Ibn Qayyim al-Jawziyyah (translated by Nasiruddin al-Khattab), dan suruh saya baca untuk mengisi masa lapang. Toib, saya pun baca. (Sebenarnya, saya pun ada buku ni, cuma terlepas pandang beberapa muka surat penting Z.z heheh).

It was stated in the book, "Patience at the time of adversity is easier than at the time of ease". One of the salaf said, "Believers and unbelievers alike may have patience at the time of adversity, but only people of strong faith can have the patience at the time of ease."

Cuba bersabar ketika senang adalah lebih payah berbanding ketika kita susah. Sebabnya? Sebab kita ada pilihan dalam membuat keputusan ketika senang. Faham ke? Contoh paling mudah untuk saya bagi, adalah bab makanan (duhh heheh). Kalau kita lapar tapi kita tak ada makanan (no access to food), sangat senang untuk kita bersabar dalam situasi begini. Boleh je bertahan, hidup je heheh. Tapi, bila makanan terhidang depan mata, mintak maaf la, tak toleh kiri kanan dah...laju je tangan ambil makanan tu...ngapp! err, itulah saya huhu.

(kami , di Pizza Hut, tanpa duit. Cuma mampu beli aiskrim, roti Tesco dan satu pizza T.T memori)

Oya, pasal duit pulak, sama je ceritanya. Bila tak ada duit, saya boleh je memilih barang yang sangat diperlukan. Tapi, bila tahu duit ada banyak, saya jadi rambang mata; semua benda pun nampak penting... aduh. Saya suka tengok kawan-kawan yang pandai berjimat, dan pandai menguruskan kewangan mereka. Sangat bagus... dan saya rasa mereka sangat pandai :) Lebih-lebih lagi yang dah berfikir nak laburkan duit mereka beli aset; tanah la, rumah la...hmmm... memang tak tercapai akalku..mungkin satu hari nanti (^^)

Seronok pulak cerita pasal sabar nih...nanti saya sambung ek heheh~~kena hadam isi buku nih dulu ~~

0 komentar:

Post a Comment