Pages

Tuesday 10 February 2009

katak dalam kasut

(sorry, ni entry ke-3 untuk pagi ni)

Pernah korang merasai kelembikan si katak bilamana korang sarungkan kasut sekolah waktu awal pagi? EEEEyeww!! Banyak kali tau tak. Ishk.

****************************
Apa yang saya alami sejak kecil, di Terengganu, kalau ada orang bercakap menggunakan bahasa Inggeris, dikatakan berlagak. Aduh, macam mana nak fasih berbahasa Inggeris kalau masyarakat tak membantu? Practice makes perfect, lupa ke?

Kemudian, bilamana subjek Sains dan Matematik di-bahasa-inggeris-kan, ramai yang marah.
Sekarang nak di-bahasa-melayu-kan balik.

Aduss
Kesian adik-adik saya, adik-adik korang, yang dah belajar dalam Bahasa Inggeris. Sekejap bahasa ibunda, sekejap bahasa kedua. Pening la! Ah! Mungkin sebab mak bapak risau anak-anak tak dapat straight A. Mungkin.

Memanglah tak nampak kesan dalam masa yang singkat ni. Bagi masa. Pada masa yang sama, mak bapak pun kena belajar tingkatkan penguasaan Bahasa Inggeris.

"Tak de la nanti kalau pelancong datang, kita terpingga-pingga nak jawab. Senyum sahaja lah, labu. Kita main angguk-angguk je, ye" (quoted: Bapak 2009).

Ok, yang muslim pulak, kenapa asyik tengok Bahasa Inggeris sebagai bahasa penjajah semata-mata? Ok, ok. Rilek pak cik, cool. eheh.

Baik belajar bahasa Arab? Betul, belajar Bahasa Arab tu memang bagus, sebab Bahasa Arab tu bahasa syurga. Tapi, tak salah belajar banyak bahasa kan? Oleh kerana ramai orang faham Bahasa Inggeris, tukarlah mindset; tak nampak ke Bahasa Inggeris tu sebagai satu medium untuk berdakwah. Boleh fahamkan lebih ramai orang tentang Islam.

Ini tak. Kalau saya chat terselit bahasa inggeris, ada le yang label saya, "America awk ni." America? Kenapa pulak America?? Walhal, kita di Malaysia (sepatutnya) guna British English; kenapa tak label saya "England awk ni."???? grrrr

Rasa nak baling kasut je kat orang tu. Nasib baik tak kenal.

Saya pernah tanya adik-adik saya, kenapa diorang tak mahu cakap Bahasa Inggeris? Diorang jawab, sebab malu. Nanti kawan-kawan kata diorang nak riak.

ahhhh...mindset kena tukar~~~ bila belajar dan guna Bahasa Inggeris, bukanlah maksudnya kita melupakan jatidiri kita. Tak!

Jati diri tu satu subjek yg lain. Kalau berbahasa melayu pun, jati diri sebagai melayu muslim tetap boleh terhakis. Ramai je saya tengok bangsa Melayu, yang berbahasa Melayu sahaja, tapi, baju dia mak datuk, tak cukup kain; Lelakinye dengan tindik...ahhhh...emmm...

*************************
ni yang saya kata, katak dalam kasut; terperosok kat dalam kasut tak mahu keluar. Buat orang lain sakit hati. Tak payah luaskan horizon, duduk je dalam kasut tu. Yep, bagi katak-katak tersebut, kasut tu adalah zon selesa. Walhal, zon selesa tu sebenarnya zon menunggu dihalau keluar!

p/s: lain kali kalau alergik sangat dengan bahasa Inggeris, sila gunakan bahasa Melayu yang betul. Kalau tak nak jugak, tak payah pandai-pandai labelkan orang lain, ok?

2 komentar:

TRAVELLER said...

Setuju...

...Bila bahasa menjadi satu topik perbahasan sedangkan yang patut diperbahaskan dan dirisaukan adalah keadaan&matlamat orang-orang yang berbahasa...

Satu contoh ghazwul fikri...

al-islam ya'lu wa la yu'la 'alaihi
islam itu tinggi dan tiada apa yang menandingi ketinggiannya

wallahua'lam
segala puji hanya bagi Allah, Tuhan sekalian alam

Anonymous said...

well-said tirah!setuju sgt...nak wak gane...benda mcm ni biasa terjadi di kg kite di sane...haishh...

Post a Comment